Seuraan paraikaa Helsingin kaupunginvaltuuston keskustelua Guggenheim -museosta. Surffailuni lomassa törmäsin Jörn Donnerin väitteeseen, että sata poroa voisi tuoda Helsinkiin enemmän turisteja kuin uusi museo. Porot tuskin pääkaupungin sykkeessä viihtyisivät, mutta vielä huonommin sinne istuu kuitenkin lappilainen matkailubrändi.

Lapissa on alkamassa ehkäpä kaikkien aikojen talvisesonki. Etenkin kiinalaisturisteja on tulossa valtavia määriä – jopa niin paljon, että majoituskapasiteetti ei enää riitä. Uusia hotelleja perustetaan, ja itse esitin Rovaniemellä, että kunta olisi edelläkävijä jakamistaloudessa majoituskapasiteetin lisäämiseksi. Lapin matkailun vahvuuksia ovat ainakin puhdas luonto, lumiset talvet, erämaat ja Joulupukki. Nämä ovat monesti myös asioita, jotka ulkomaalaisilla tulee Suomesta ylipäätään mieleen. Suomi siis hyötyy kokonaisuudessaan siitä mielikuvasta, jonka Lappi Suomesta muodostaa.

En halua vähätellä Järvi-Suomen uskomattomia maisemia, meidän kauniita saaristoja tai suurimpien kaupunkien houkuttelevuutta. Ne ovat myös esimerkkejä Suomen matkailun valttikorteista Lapin lisäksi. Ja erilaisia vahvuuksia tulisikin korostaa eri alueilla, eikä yrittää typistää Suomen brändiä liian ahtaalle.

Lappi päätyy osaksi brändiä, tuotteita tai mielikuvamainontaa satoja kilometrejä sieltä missä se oikeasti sijaitsee. Porot pääkaupungissa olisivat mielestäni vastaavaa brändikuvien tahallista sotkemista, johon Suomen ei kannata lähteä. Lappi ei voi olla koko Suomen brändi.

Donnerin ehdotus oli varmasti vain heitto, mutta tällaista Lapin hyödyntämistä kuitenkin tapahtuu. Kannustaisin Helsinkiä ja muitakin Suomen alueita löytämään ja korostamaan omia vahvuuksiaan, ja jätetään esimerkiksi porot Lapin (ja muun poronhoitoalueen) omaksi jutuksi. Jos kaipaatte asiassa asiantuntevuutta, kouluttaa Lapin yliopisto matkailututkimuksen maistereita.

Joissain asioissa Lappi kuitenkin kaipaa myös muun Suomen tukea. Jotta lumiset talvet ovat jatkossakin se syy miksi Lappiin tullaan, on meidän tehtävä yhteistyötä ilmastokriisin estämiseksi.

Helsingin tulisi kilpailla muiden eurooppalaisten pääkaupunkien ja Itämeren kaupunkien kanssa, ei muun Suomen kanssa. Helsingin matkailua tulee kehittää, mutta ehkäpä ette siihen poroja kuitenkaan tarvitse.